lördag 5 april 2008

Kaffemys varje kväll!!

När jag och Peter var i Italien en av våra första somrar ihop så fick vi köpt med oss en espressobryggare hem, den har använts mycket flitigt i vårt hushåll. Vi var så kära i den lilla bryggaren så vi ville dela med oss till goda vänner och köpte därför ett litet paket med bryggare, espressokaffe & mjölkskummare när det var dags för födelsedagar....kan bara säga att de har inte använt det lika flitigt som vi har....

Jag är då ingen barista, det bara blev ett litet hjärta sådär...

Ser ni skummet...mjölkskummaren vi har är helt grym på att göra mjölkskum.

Ser ni var sockerbitarna hamnade!? Skummet är så hårt att det håller sig så en lång stund.

Ja, här har vi det lilla underverket som förgyller våra kvällar! Alltså en espressokokare. Dock så skall jag säga att jag i stort sett aldrig dricker denna espresso utan mjölk, man kan nog kalla det vi vanligtvis dricker för Latte. Vi använder Lavazza kaffe, finns att köpa i vilken butik som helst.

Här är hemligheten bakom det grymma skummet...dubbla nätbottnar...jag tror inte jag har sett någon annan skummare ha det. Vi hade faktiskt Bodums skummare innan, men den var inte lika bra pga att den bara har en nätbotten. Säger bara det, bättre skummare kan man inte ha. Heja Bialetti!!

Småtips! Packa inte kaffet för hårt, då kommer det inte upp kaffe ur bryggaren och den står bara och pyser. Direkt efter att man har skummat upp mjölken, häller man i den i glaset (kaffet skall redan vara i då). Därefter stelnar mjölken så där härligt....

Ha en trevlig helg alla kreativa människor, imorgon bär det iväg till affären för lite inköp av vårblommor....längtar!!

Ann

28 kommentarer:

My Lovely Things sa...

Godmorgon!!!
Så gott och trevligt det låter..

jag får nog erkänna att jag knappt aldrig har druckit espressokaffe..

bara latte..men det vore ju nått att testa..

Jo jag ska operera min hand..har en nerv som ligger i kläm..Carplatunnelsyndrom heter det...
Jag har redan opererat höger handen och den har verkligen blivit bättre...

ha en fin helg..
kram anna

Anonym sa...

Va gott det låter med det där kaffet.. Jag dricker alltid svart kaffe, fast jag har ju provat annat med. En liten mörk chokladbit till riktigt svart kaffe är mumma!

Jag målar o målar. Idag hoppas jag på att kunna lägga ut lite bilder på mitt skrivbord. Jag är lite skeptisk bara till knopparna som var till. De är runda ganska mörka, metalliska med krusidull i mitten...hmm. Ganska fina egentligen men jag vet inte.m Åh va svårt det är ibland. (Glömde logga in- morgontrött...)

Ha en underbar helg!! Kram Pia

Visst vore det kul att samla hundtokiga och gå på promenad eller bara träffas och pyssla och prata! Vi kan väl höras om saken.

Jennyshemochharmoni sa...

MUMS, såg verkligen urgott ut! Kan tänka mig att det blir lite sting i sånt kaffe :) Kan jag behöva HAHAHAAHAHAHA Hoppas ni får en riktigt härlig helg! Stor KRAM!!

sommar-rummet sa...

Hej! Men va mysigt ni har det. Har en likadan mjölkskummare fast den är faktiskt köpt på Clas Ohlson, men den gör jättehårt skum. Det är så gått me espresso men är nog som du att det blir mer åt latte. Ha en bra fortsättning på helgen! KRAM

hemtrevnad marie sa...

Mums, det vattnas i munnen på en kaffekärring som mig!!!!
Jag har önskat mig en espressobryggare sååå länge, suck....
Själv får jag nöja mig med PULVERKAFFE!! sen den nya kaffebryggaren gick sönder!!
För inte klarar man sig utan kaffe!!!!
Kram, och trevlig helg!!

Betonggården sa...

Hej!
Vad sugen jag blir! :) Blir så sällan här hemma, min P dricker inte kaffe.
Kikar runt på några bloggar i väntan på att jag o lillfröken ska bli upplockade av mina föräldrar för en tur till stan. Jag måste lura med dem in på nåt fik - du har ju satt griller i huvudet på mig nu! :) Tror aldrig jag varit så fikasugen som jag är just nu!

Senare idag ska jag ta kort på huset! P har städat och röjt efter sitt rivningsprojekt, så nu ser det skapligt ut iaf. Skulle ju tagit kort igår, men då hann d börja regna, så klart.

Idag skiner iaf solen och det börjar kännas vår! Hoppas ni får en skön helg!

Kram!

Annas skattkammare sa...

Låter supergott, och vad lyxigt att kunna unna sig sån härlig latte varje dag.. trevlig helg! Kram /Anna

lottens vita och gröna sa...

my friend!

oh å gott, ska tipsa tommy han älskar espresso, jag är en sån här liten känslig en som måste ha pulver kaffe...men latte är ju underbart! nedrns vilken snygg kran man ser glimt av därå...

nästa gång ni är i stan så måste vi ses, kan ni inte komma upp till bloggträffen i maj, rosendahl, låter inte det trevligt!!!???

du frågade om jag har en sovande gustav...vissa dagar sover han hur länge som helst och andra en kvart, det är bara så ..inte lätt att planera. nu har jag varit på barnklädesmarknad, lämnat in massor, hoppas på massor av pengar,hihi! handlade lite till gustav bara, de andra skulle skrika om jag kom hem med nåt från loppis, blä, usch de har blivt sååå medvetna, både roligt och jobbigt, framför allt dyrt! ska sätta mig och äsa trädgårdsböcker, det är mumma med en latte kanske, är ju sugen efter dina härlig bilder.

p&k lotten

Solsjö - Under en vind sa...

Läckra bilder! Men jag är ju ingen kaffedrickare så den passionen delar jag inte....hi hi....

Ha en fortsatt skön helg, kram!

Gårdsromantik sa...

Det såg gott ut även om jag är en inbiten thedrickare!

Hälsningar Maud

n o r d i n g å r d e n sa...

Å vilket läckert kaffeinlägg, jag kan nästa känna doften! Sånt fint hjärta du fick till då baristan! Skulle vilja ha en sån kaffeutrustning hemma med men jag har bara en perkulator... tack än gång för utmärkelsen, jag har lagt ut länkar till din adress och ett par till i samband med den! Ha en skön helg! Mari.

n o r d i n g å r d e n sa...

Ha, ha, jag vrider mej av skratt åt mej själv, bloggen håller nog på att bli för STOR för mej känner jag: ) Jag tackar för en utmärkelse jag inte fått, jag dör, jag sitter och fnissar i min ensamhet framför datorn...gud, jag måste ha blnadat ihop det med din förra utmaning i komb med att kommentarern ovan dig gav mej den, så det var inte ngn "jävulskap" av mej för att du inte gav mej ngn, fniss...suck, bloggutbrändhet kallas det nog... Nåväl, ha en skön helg nu! Mari.

ängeln i vitt sa...

Får börja med att skämmas...vet du, jag har aldrig druckit espresso :) Gillar både nyckelskåpet och dörrmattan. Bilden på Melvin är så söt och den på Sessan är störtskön hon ser så avslappnad ut.

Ha det gott alla fem
Kram Carina

Tonje sa...

Hei=)
For en nydelig blogg du har..og for ett vakkert hjem.Jeg linker deg,håper det er ok?
Ta gjerne en titt inn på min side.

Spets och snor sa...

Hej! Såg i ett gammalt inlägg att du har Ilse Jacobsen gummistövlar! Mums. Är de bra? Sugen på ett par. kram Helena

Marie sa...

Hej Ann!
Hoppas ni haft en mysig helg!
Kaffet ser riktigt gott ut, men jag dricker nästan aldrig kaffe, hihi.

Hittade du några vårblommor? Idag har vi haft urtråkigt väder så här har det mest grejats inne. Jag var dock iväg till Lustfyllt en stund på eftermiddagen. Tog massor av foton, kommer i mitt nästa inlägg.

Ha en riktigt härlig vecka!
Kramar Marie

LantlivsAnette sa...

Åhh du..det där såg underbart gott ut..jag smakar en shlurp...
Vad fint det har blivit i er hall..en fröjd att komma in till en sån fin hall..
Fick du mitt meddelande om kuddarna,jag bara kollar så att jag inte missat dig..
Ha det så bra Kram Anette
P.s nu ska jag gå och dricka morron kaffet,det känns lite torftigt nu då man har sett ditt lyx kaffe..hii..hii..

Willewira sa...

Espressokaffe är bara såååå gott!!
Förstår helt och fullt er lyriska utläggning! Själv kan jag inte leva utan kaffe!

Själva har vi en espressomaskin som har gjort det mesta så mycket smidigare - ska berätta om den någon gång...

Ha en trevlig dag och njut av en mugg/kopp kaffe!

Skopp på dig! ("skål" med en kopp betyder det.. hi hi)

Kram Willewira

me and alice sa...

Go´morron kaffemoster!
Mmm... kan nästan känna den underbara kaffedoften ända hit!!
Jag dricker mest te, men en god Latte tackar man aldrig nej till!
Ha en underbar dag!!
kram Susanne

Anonym sa...

Hej!

Dricker inte kaffe för magkatarrens skull men blir verkligen sugen på en go kopp när jag ser dina fina bilder!

/Zäta

Anonym sa...

Här är en till kaffeälskare...men jag är en som vill ha en hederlig kopp KOK kaffe med lite mjölk.
Norrlänning som man är!!!

Jag har en liten utlottning hos mig så kika in om du har lust.

Kram Pernilla

Lilla Blanka sa...

Gomorron!
Det ser både proffsigt och gott ut!
Jag är ju inte någon kaffedrickare men skulle kunna tänka mig att prova en sån här :)
Kram
Mia
Ps fint fotat!

Färjtorp sa...

Det där två glasen såg inte fel ut, smakar gärna en skvätt ;)
Ha det fint.

Kram Johanna

Hanna i Det stora grå huset sa...

Hej Ann!

Jag hoppas att det är bra med dig!

Tycker att ditt kaffe ser så himla gott ut, och då ska du veta att jag lagt av med kaffe helt för två år sedan... Men man blir ju sugen när man ser ditt härliga skum!

Önskar dig ett fint avslut på veckan!
Kram Hanna

Jennyshemochharmoni sa...

Hej hej! Kollar vad ni har för er. Ser att ni inte uppdaterat på några dagar! Hoppas allt är bra! Stor KRAM

LantlivsAnette sa...

Halloj där !
Idag packades ditt paket med kuddarna,så nästa vecka,Måndag kanske så har du dom..
Ha det så bra Kram Anette

Brunkullan sa...

Jag är en riktig blaskkaffemoster. Alltså jag har mer mjölk än kaffe:)

En riktig latte har mycket mjölk och mycket skum! Det ska bli nästan ljummet, då är det bäst.
Mina mjölkskummare (har både visp och en kanna) ger inte fullt så där hårt skum. Var har ni köpt er? Det vore nått för mig:)

Susanne

Marie sa...

Hej Ann!
Hoppas att allt är bra mer er, saknar dig här i bloggvärlden!
Önskar er en riktigt härlig helg!
Kramar Marie