onsdag 2 april 2008

Grattis & Gotland & Hallen del 3

Idag fyller min goa storebror Ken år. GRATTIS från lillsyrran!! Du betyder mycket för mig!


Gotland har varit, Ken med familjs självklara val att åka till när det kommer till semester, så efter 7 års hyra stuga så öppnade det sig en ledig tomt för dem. Sagt och gjort, de byggde sig ett jättefint litet hus där. Det roliga är att huset egentligen var tänkt som ett förråd till ett större hus, men när de nu har gjort det så fint i "förrådet" så har de inte behov för det större som dom redan har gjutit platta för (det får ligga i träda i några år). "Förrådet" och den gjutna bottenplattan ligger i ett karakteristiskt Gotländskt L. Ken byggde alla väggsektioner hemma i Linköping på all sin lediga tid, forslade allt dit med lastbil och båt, byggde upp det på plats.

Man kan säga att huset är gjort för hand...platsbyggt kök, egendesignad trappa...de har helt enkelt låtit sin fantasi flöda. Det tråkiga är att jag inte har en enda bild att visa från huset...var ju ingen bloggerska när jag var där i somras så då tittade jag bara på allt fint...men här kommer för mig en symboliserande Gotlandsbild....

Tagen vid Digerhuvudet på Fårö sommaren -07.

Ja, då har jag äntligen fått tummen ur och visar nu det sista från hallen.


Husets nycklar!

Under hyllan hamnade de minsta krokarna inköpta på Nacka Byggnadsvård. Näverkorg hittad på loppis.

Ser ni mattan, jag älskar den, Peter hatar den...han tycker den är alldeles för liten...(psst...har en benägenhet att hålla med honom, men jag älskar den ändå). Det skall nog även upp nåt gardinhänge vid dörren, tycker att det ser lite tomt ut.

Ha det bäst, ha det flodhäst!
Ann

23 kommentarer:

lottens vita och gröna sa...

hallå vännen här hänger man på låset...sitter ch undviker att städa...kommer inte ifrån, måste iaf ta allt löst liggandes på golvet då min pedante far och hans ännu mer pedantiske kone kommer på visit om en timme...gick och köpte fikabröd, hade ingen lust och vara duktig och baka! du gotland har en speciell plats i mitt hjärta med, vi ska dit i juli, har hyrt hur på sydöstra sidan denna gång, läääääängtar!
men hööru hur har du nu gjort då med tyget som är alldeles uuuuunderbart i nyckelskåpet, säg inte att du skrev det på en minut på fri hand. oooooooooh vad snyggt det är i hallen din, jag ryser, små krokar mmmmmm dörrmattan för sjutton är ursnygg, det var väl den du köpte på din svägerske runda, hellre snygg än praktisk, hihi! du nu till mustlådorna, så står det typ ....musteri på lådan, tror det är från kivik kanske till äppelmust...ursnygg me¨n har ingen anning om vad jag ska göra med dem ännu, hehe! all inspiration kommer tilbaks när denna eftermiddagsvisit är avbockad...varmarstekramen från syster yster

Anonym sa...

Mmmm vad underbar din blogg är!! Har suttit en lång stund och njutit av alla vackra bilder och inredning du visar från ert fina hem!! Ursnyggt med tyget i skåpet, blev sugen på att försöka fixa till något liknande till mitt vita väggskåp nu:-) Så läckert!!
Kram

My Lovely Things sa...

åh vad det låter trevligt kens hus..oj att han byggde sektionerna hemma..helt otroligt...

så fin din hall är..ser så mysigt u tmed nyckelskåpet..fin fint du har piffat det..

ha det gott..kram anna

Tina sa...

Hej...du måste ta kort nästa gång du besöker din bror så att även vi får se... :-) Åh, vad fint nyckelskåpet blev...min man klagar också på att vi har en för liten dörrmatta...:-) Kram Tina

n o r d i n g å r d e n sa...

Så himla läckert nyckelskåp du gjort!! Imponerad. Mari.

Unknown sa...

VA fint du har det i hallen!
Naturfärgat är så snyggt, speciellt till älsklingsfärgen - vit eller hur? Det kan knappt bli för mycket när man bryter av med något annat...

Nu ska maken och jag se film! Idag har jag målat mitt skrivbord, ska väl vara färdigt om en, två dagar. Ibland känns det drygt att måla.

Ha det Kram Pia

ColonialEast sa...

Jättefin hall och nyckelskåpet är fantastikt. Har du gjort det själv också??

Marie sa...

Hej Ann!
Din brors hus på Gotland låter spännande, vilket jobb han har lagt ner! Jag har aldrig varit på Gotland, får nog bli semester dit om några år.
Wow, vilket nyckelskåp ni har, ursnyggt! Har du skrivit texten själv? Vi har inget nyckelskåp, har inte hittat något jag gillar, men nu blev jag superinspirerad! Om jag ber snällt tror du Janne snickrar ihop ett åt mig då, hihi. Blir nog dock inte nu, här är fullt upp med planeringen inför utbygget + att han snickrar nya blomsterlådor till fönstren. De vi har nu är sååååå hemska!
Tycker eran dörrmatta är jättefin, Peter får nog leva med att den är opraktisk, hihi.

Ha en toppentorsdag!
Kramar Marie

Anna sa...

Hej!

Guud så fint ni har i hallen! Jag gillar allt och framförallt älskar jag nyckelskåpet med linnetyget och texten! Supersnyggt och en riktig toppenidé!

Ha en härlig dag!
Kram
:)Anna

Hanna i Det stora grå huset sa...

Din hall är alldeles för härlig! Så fina detaljer du visar!

Ska bli spännande att få se brorsans hus i framtiden, för jag anar att det blir till att fota nästa gång du är där...

Ha det gott!
Kram Hanna

Lilla Blanka sa...

Hej vännen!
Du är alltid välkommen hit på en fika om du vill!
Wow vad snygga biolder fårn hallen..och vilken härlig Gotlandsbild..får sånna där "MÅSTE få komma till Gotland-snart"-begär när jag ser sånna glimtar... :)
Kram
Mia

Spets och snor sa...

Tänk så lustigt! Vi måste ha samma smak! Många lika saker. Vad har du sytt för sänghimmel då? Kul att eran pojk heter Elliot med :-) kram kram Helena

White Season sa...

Hallå där, Hittade hit genom Peters kommentar hos mig. Vilket hem och vilka underbara bilder...kul att ha hittat hit, lägger dig på bloggkoll direkt.
Och att ni varit på Prästgårdens Ateljé där har vi också, köpte massor fina saker, där är bekanta till min man. Unnerstad gård, där passerar jag nog en gång i veckan, handlar dock inte varje gång :-) men det är på vägen hem...
Kram och ha en bra helg, Malin

I ett litet hus sa...

Mysig hall och blogg!!!

Ha en skön kväll!

me and alice sa...

Men vad duktig du är! Hur i jössenamn har du fått bokstäverna så fina på tyget. Har du tryckt dom med något? Ursnyggt är det i alla fall!
Verkligen mysig hall! Det är ett projekt vi måste ta tag i. Vår hall är inte ett dugg mysig.
Ja, Gotland! Där är underbart! Det vilar något magiskt över den ön...
Det låter så fint det din bror byggt. Ska bli spännande att få se det. Kanske till sommaren?
Ha det gott du goa bloggvän!
Hoppas ni får en härlig Fredag!
kramelikram /susanne

hemtrevnad marie sa...

Vilken fin hall!!! nyckelskåpet var sååå fint, jag är så trött på mina målade nyckelskåp...
Ha en härlig fredag!!

Gårdsromantik sa...

Vilket härligt projekt brorsan pausat.
Kan riktigt se honom lämpa över husväggar via Gotlandsfärjan!

Hallen blev jättefin - speciellt nyckelskåpet!

Kram Maud

Doften av vanilj sa...

Mmmm hus på Gotland låter ljuvligt. Har varit där mååånga somrar, men nu var det ett tag sedan. Vilken duktig brorsa du har som fixat och grejat allt själv, kul!
Men hallå vilket gulligt skåp du har i din hall. Så mycket fint!/Kram

Anna sa...

Hejsan Ann! Tack för komplimangerna! Ja, vi har det verkligen bra här på Klinta, men du verkar ju inte ha det så dåligt ställt du heller! Vackert hus och uppenbarligen en man som tål att gnällas lite på (det gör min med tack och lov!). Och vilken trevlig blogg du har! Den lägger jag till bland mina favoritlänkar om det går bra!? Ha det bra!

Lisa

Vanilladreams and humblebees sa...

Tjusigt i hallen! :) Men allt du fixar blir ju bara så fint! Tycker att det är så mysigt här hos dig... gillar att läsa allt du skriver!

Kramar från Jenny!
--<-@

Minna Mercke Schmidt sa...

HEj och tack för besöket & snälla ord!!! Vilken fin sida du har, underbara hemma-bilder. Hit kommer jag fler gånger!

ColonialEast sa...

Hej Ann! Tack för besöket hos mig! Du undrade om vi bestämt vilket hus vi ska bygga ännu? Jag trodde vi hade bestämt. Har lämnat in bygglovsansökan och allt. Men nu börjar jag ändra mig och vill ha ett annat hus ... har inte riktigt bestämt hur vi ska göra ännu med mina nya ideer. Ha en trevlig helg, och kika gärna in igen!

Brunkullan sa...

Nyckelskåpet, nyckelskåpet, nyckelskåpet..*hoppar upp och ner och klappar lyckligt i händerna*:)
Måååååste ha ett lika i stugan! Har du köpt eller gjort skåpet? Och är det säckväv i?

Jättefint i alla fall. Hela hallen. Och mattan..;) Där får nog Peter ge sig!

Susanne