tisdag 29 april 2008

Från 90-tals kök till lantligt kök på 7 dagar!

Jag, min bror och svägerska har varit Bygglov i en vecka!! Det har varit superkul och energigivande men också energikrävande. Har gått upp tidigt på morgonen och hållit på fram till kl. 2-3 varje kväll/natt. MEN säger jag bara....det har varit sååå kul och ett sant nöje att få hjälpa dem med detta. Jag stormtrivdes och älskar verkligen det här! Vill göra mer sån't! Funderar starkt på att starta upp en firma och syssla med "stajlande" på heltid. Är det någon som behöver hjälp? Det är bara att säga till . . . ;)

Vi hann med massor men tyvärr levererades inte fläkt och golv i tid. Eftersom vi tog det allt eftersom så ville vi inte beställa någonting innan vi började förändringen...man känner liksom under vägens gång vad man vill ha. Golvet kommer att bytas till ett rutigt Marmoliumgolv från Forbo, helt i naturmaterial i mörkgrått och ljusgrått. Fläkten är en svart snygg sak...kommer inte ihåg märket. Så var snälla och föreställ er detta när ni ser på bilderna, kommer givetvis med nya bilder när ALLT är på plats.

Deras gamla köksfläkt har försörjt husets varmluftssystem och därför har de trott att man inte kan byta ut fläkten hur som helst. Efter mycket om och men så har de hittat en kille som kunde den här typen av värmesystem och som visste bättre - därför åkte fläkten ut under veckan...Jippi!!!

Det blev en del bilder så därför får detta "nya kök" visas i två inlägg, bara så att ni vet.

Före
Ja, här ser ni delar av köket med de gröna luckorna med ränder...snygg och rätt på 90-talet men nu är den väck!!!


1. Här är det gamla kaklet....äntligen borta! 2. Bror Ken sågade bort inre delen på luckorna. Ken!! Smart idé...nä, grymt bra idé!! 3. Här ser ser ni utsågningen. Vi använde en MDF-skiva som limmades och skruvades fast på baksidan av luckan. Det blev en vackert djup fasning/spegel i den "nya" luckan.


Så här "mysigt" såg det ut när vi var mitt i arbetet. Ken sätter upp pärlspont...typ vid 1-tiden på natten...

Efter
Här är de vitrinluckorna ni kommer att se i "före"-bild nedan. Nya knoppar, ny kran, pärlspont. Hela köket är målat i en kalkvit färg från Beckers. Sonen A i huset använde sin polermaskin för att putsa upp vasken i diskbänken - den blänker oerhört snyggt nu!

Vitrindörrar flyttade till skåpen över diskbänken, enkla & rustika hyllor i de gamla vitrinskåpen och djupa speglar i övriga luckor.

Före
Vitrindelen före.....

Efter

Här satt vitrindörrarna. Vi tog bort dem och satte upp trähyllor i skåpet. Här fick vardagsporslinet sin plats. Det blev en härlig öppen känsla. Kolla in den snygga listen där uppe i taket!! Listerna uppe i taket och nere vid golvet fick bli vitare än övriga köket, ville att de skulle få sticka ut och synas lite extra.

Ribborna under hyllorna fyller ingen annan funktion än att se trevliga ut ;)

Vill bara säga att jag har försökt göra det här inlägget i fem dagar nu....jag har somnat med fingrarna på tangenterna (och skrivit 400 "b" i rad ;)...har nog varit lite eftertrött, därav ett ganska långt uppehåll på inläggsfronten. Jaja, så blir det ibland....hoppas bara att ni inte glömt av mig under tiden...

Kram på er alla, speciellt min bror och hans fru A, vilket jobb vi gjorde & vad kul vi hade!!!!

Tyrr"ann"en
(blev kallad så av bror & svägerska A...jag körde nog lite med dem ;)

22 kommentarer:

Ulli sa...

Vilken skillnad! Köket blev kanonfint! De måste vara helnöjda.

Ha en riktigt bra tisdag!
Ulli

Gårdsromantik sa...

Men vilken skillnad och vilken fyndig bror du har - gillar verkligen återbruk!
Det vart som ett helt nytt kök!
Satsa du på omstyling - du kan ju ha det här köket i din "portfölj".

Kram Maud

My Lovely Things sa...

ojojoj!!

vilket jobb ni har haft..men så fint det blev..
så kul att du kunde hjälpa dem..Visst är det roligt att få inreda..
Vi har oxå ett sånt värmesystem..
Det blev dyrt när vi bytte..Vi valde en rostfrikupa från fjäråskupan sen så sattese en separat fläkt på vinden och utsug från taket..dyrt men väldigt bra system..(det bästa sägs det)
Jag var iallafall väldigt glad att man kunde byta trodde att vi skulle dras me den räliga fläkte ialla år...

Ha det så gott..
och vila nu upp dig ordentligt..

Kram Anna

lottens vita och gröna sa...

nämen "tyr ANN en" så kul och vilken underbar kraft du har! köket blev ju helt underbart, tycker såna här förvandlingar är såååå mkt coolare än att man kastar fram plånkan ocj köper ett kvänum, det är ju klart att ett sånt är snyggt, men i detta är det inte det, det är ni som fått till det med förvandlingen med pärlspont och färgbyte och piffet är inte att förringa!
flytta upp hit, här har typ ingen som har tid med nåt... nån som hjälper till att styla om med det man har, det är en jäkligt bra affärsidée! ha det gott gumman, kan ni inte komma på bloggträffen i stockholm den 25 maj?

p&k lotten

Liza i pepparkakshuset sa...

Jättesnyggt!
Kul med före/efterbilder.

ha det så bra!

Kram Liza

Anonym sa...

Det blev ju kanonfint! Får jag anmäla mig till ditt Bygglov;-). Vi behöver snitsa till ett hemskt vardagsrum.

Vardagsrummet är på tur efter hallen, där vi börjar skönja ett slut. Jag har tom varit i min favoritinredningbutik och beställt hallspegel nu!

Men först väntar väl en vår och sommar med utomhusprojekt! Härligt med vår (tyvärr med mycket kli i ögonen för min del).

Ha det så bra!
Helena

Anonym sa...

Mej oj, vilken skillnad...... JAg hade aldrig gett mig på det köket, det hade åkt ut, men tänk så fint det blev. Det krävs ett speciellt öga för att se vad man kan göra..

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Oj vilken förvandling! Det här är bland det roligaste att se tycker jag, före och efter bilder.
Det blev ju kanonbra!
Kram
marie

Marie sa...

Hej Ann!

Wow, vilket jobb ni har gjort! Vilken skillnad, köket blev såååå fint! Det är alltid lika kul att se före/efter bilder. Måste ha varit jätteroligt att få ha hjälpt till att göra denna omstyling! Ser fram emot del 2 av köksrenoveringen.

Hoppas att allt är bra annars! Här är det kalasväder, jag passar dock på att blogga en sväng medans Vera sover middag. Sen blir det till att vara ute och greja hela eftermiddagen.

Ha en fortsatt bra dag!
Kram Marie

Ps. Jag ska försöka hinna maila dig ikväll!

Anonym sa...

Gôrsnyggt!
Förstår att ni slitit rejält!

Kramar
Zäta

Tidsmästarinnan sa...

oj vilket jobb, men du store tid vad fint det blir!!!
jättekul att få se före-bilderna också, skillnaden är ju helt otrolig.

Önskar jag kunde boka in dig hem till mig också :-)

Kram!

Unknown sa...

Va snyggt det blev!! Jag förstår ditt blogguppehåll, det tar på krafterna och tiden, att renovera. Men va skönt att det gav ett sån´t jättebra resultat, kram Pia

Frida sa...

Hejsan!
Grattis till det nya köket!
Och en vecka! Applåder.. En annan började med köket för 2 år sedan.. inte klart än men tur är väl de för nu vill jag ha nytt och vi ska påbörja en NY renovering i höst.. haha.. men tur att men tycker det är kul.
kram kram Frida

Anonym sa...

Vad fint det blev, att man återvinner material känns ju helt rätt..
...äntligen kom jag med en kommentar !!

Ha en bra dag!!
"FrisörLotta"

Annas skattkammare sa...

Wow, vilken skillnad!! Och vad ni har slitit.. men det blev ju så fint! Förstår att de måste vara nöjda.. Ja hos mig kan du få jobb när du vill! =) Kram /Anna

Hagbacken sa...

Oj, vilket jobb! Är inte avundsjuk på DET, men RESULTATET!!

Verkligen fint, du måste känna dig som en drottning när du står där vid spisen...

Trevlig valborg!

Jessika sa...

oj vad fint ert kök blev!
Njut nu, vet hur det är att ha fullt med energi och sedan går proppen!

Hälsningar från Jessika i bloggen Gula VIllan

hemtrevnad marie sa...

Så snyggt det blev !!
Din bror med familj måste va helnöjda , fast du var en tyrrANN!!
visst är det bra när man kan ta till vara, istället för att köpa ett helt koncept....gäller all inredning tycker jag...hur kul är det egentligen att se ett helt rum köpt från samma möbelvaruhus eller köksfirma...?
Dessutom är de ju mera sport så här, hihi!!
Kramis

sommar-rummet sa...

Hej! Häftigt att kunna ta till vara på ett befintligt kök på detta sätt! Smarta ideer! Ha det gott i Valborg! KRAM

Jennyshemochharmoni sa...

WOW! Jag är mållös! Så fint! Jag tycker helt klart du ska starta den firman! På en vecka sa du?? Oj oj, vilken förvandling! Ha en riktigt bra helg! KRAM!!

Jonas sa...

Hej! Vilket fantastiskt kök det blev. Underbart!
Vacker var också den flätade korgen som stod lite i periferin. Vill låna den till min sida. Hoppas jag gör den rättvisa.
På förhand - tack!
/Jonas

Jonas sa...

Hej! Vilket fantastiskt kök det blev. Underbart!
Vacker var också den flätade korgen som stod lite i periferin. Vill låna den till min sida. Hoppas jag gör den rättvisa.
På förhand - tack!
/Jonas