torsdag 10 april 2008

Nymålat!!

Köksgolv målat! Jippi!!! Det är kul men det måste planeras en del....man kan ju inte bara trampa in där hur som helst och ställa till middag mitt i torkningen. Vi har varit inne på att låna husvagn, åka till mina föräldrars land och sova där, men min svägerska (inte H utan A-svägerskan...hon i Linköping med det vackra uterummet) kläckte idén om att måla på kvällen så hinner det torka på natten för att sedan kunna gå på det på morgonen. Så blev det, så nu sover vi alla i "nya" matsalen på madrasser på golvet och får gå ut och runt om vi skall till toaletten. Vad gör man inte för att få vita golv!!


Vi har även gjort en stor flyttrockad i helgen. När det händer så mycket runt omkring så orkar jag inte riktigt med att blogga...då sjunker jag långt ner i soffan och drar gärna en filt över mig och somnar när jag är klar med allt jobb. Men nu kände jag att flera av er undrade vad jag hade tagit vägen så jag tog mig i kragen...

Flyttrockaden ja, oj vilken förändring det blev....ni skulle bara veta...skrattade riktigt gott när jag mitt i allt flyttande fick läsa Peters rop på hjälp! Han satt nog lite förtvivlad på övervåningen och bara ville att allt skulle vara färdigt. Skall tillägga att det enda Peter och hans bror fick hjälpa oss med var att flytta ner ett skrivbord från övervåningen (trappräcket var de tvungna att montera ner...), och kl 12 på natten gick Peter och hans bror A runt huset med ett över 40 kg tungt bord. Varför då då? Jo, små rum, gick inte att ta det genom huset så det fick gå genom verandan.
Vad åstadkom vi denna flyttning?
1. Vi flyttade arbetsrum till gästrum. Detta innebar demontering av flera förvaringsskåp, skrivbord, massor av sladdar, grymt mycket pärmar, papper och en hel del andra saker.
2. Skrivbordet från övervåningen flyttades ner in i nya arbetsrummet
3. Arbetsrum har nu blivit matsal. Vårt stora köksbord (som bars mitt i natten) har fått flytta in i "gamla arbetsrummet".
4. Stort skåp tömdes (och flyttades) på tyger och annat, hamnade i kartonger - i detta skåp står nu en massa porslin (i matsalen).
5. Gästrum gick upp i rök...överbliven säng bars upp till "pestrummet" (tillfälligt).
6. "Nytt" bord bars ner från vår vedbod till köket.
7. Och en massa till som jag inte minns...

Nu orkar ni nog inte läsa mer, somnade i allafall supergott den kvällen....STORT tack till svägerskan H som hjälpte mig så över förväntan mycket, utan henne hade jag inte orkat med denna flytt.

Visar några bilder på gästrummet som nu är ett minne blott....



Där sängen står på bilden är istället ett skrivbord (mitt).

Detta skrivbord står fortfarande kvar, Peters skrivbord (ööhh, han har mycket papper på det nu...jag har hotat med att om han inte tar tag i alla papper och rensar så visar jag hur hans skrivbord ser ut på bloggen!!

Lampan är ett loppisfynd, 40:-, likaså den lilla kannan med skål.


Sov så gott!
Ann

17 kommentarer:

My Lovely Things sa...

ojojoj!!!

Vilket bamse projekt!!!
vad gott det känns när man är klar..man sliter bär och drar..grejer över allt...

Ska bli så roligt att se hur det blir...

Så trevligt med nymålat köksgolv..sk bli roligt att se det..

ha det så gott..
kram anna

Mys liv och hem sa...

Jag kan ana att nattsömnen är god.Jag ser också fram emot att se bilderna

Annas skattkammare sa...

ja det känns i både kroppen och knoppen när man gjort någon riktigt stor förändring hemma! Ska bli intressant att se hur allt blev! Trevlig helg! Kram /Anna

Brunkullan sa...

Wonderful!!
Älskar ditt fina skrivbord! Ett sådant skulle jag vilja ha plats för..men tyvärr.

Istället ska vi i stugans sovrum, mellan garderoberna, ha Tommys arvegods. En ful brunbetsad (orginalmålning) tung jobbig pjäs, som ska förvandlas till en jättefin vitmålad shciffonjé nu till försommaren.
Den har så vackra beslag, flera stora tunga byrålådor och sen alla de vackra smålådorna bakom fällklaffen!
Den kommer bli kanon med lite makeover:)

Susanne

Betonggården sa...

Vad ni har slitit o kämpat! Inte konstigt att du slocknar på soffan! :)

Ett liknande skrivbord har vi med. P är inte så förtjust i vitt egentligen, men på övervåningen tänker jag köra ett eget race - mer eller mindre. :) Biblioteket kommer gå i svart, vitt o ev. en liten accentfärg.
Skulle vara skönt om det vore färdigt... Vi har ju böcker och allt annat i precis hela huset! En bokhylla står i blivande barnrummet/nuvarande virkes-och-allskönsbråte-rummet. Så drygt när man ska ha tag i nåt, när man måste klämma sig fram, förbi, genom, över och under... Vi bor i en hinderbana. :) Om du bara visste vad skönt det är att se era bilder då! Jag får en enorm energikick och lust att kämpa vidare. Nån dag måste vi ju komma fram till ett resultat!

Så nu ska jag ta tag i lite grejer här!

Trevlig helg och kramar från ett återigen halvt snötäckt Dalarna!

Jennyshemochharmoni sa...

Ååååååå vad fint!!! Vilka bilder! Ser verkligen helt underbart ut! Jag älskar golvet. Har ni oljat det?

Jag skrattade också gott när jag läste om hans rop *fniss* Det kommer bli sååå fint i ert kök, jag kan knappt bärga mig tills vi får se bilder :) Ha en urmysig helg! Stor KRAM!!

lottens vita och gröna sa...

hej du kämpekvinna, som du jobbat! läste att det var nåt på "G" hos peter, förstår precis...när andan faller på då jäklars ska det flyttas, det brukar alltid bli så stooooooora projekt med, sägen tommy när jag vill nåt litet, hihi! tur man an förya sig och vara glad åt när man får det fint med samma saker i andra kombinationer, hehe lättroad! men fasen vad kul det är, förstår att du har en alldeles underbar svägerska som stämmer bra ihop, oh vad härligt! här jobbas det på med altan, häla peter att den är klar och mycket är hans förtjänst, ska isa bilder sen. men vad det är fult med tryckimpregnerat...vill ju ha vitt, får vänta, det har peter sagt, så låter det hemma här nu är liksom peter ett med familjen, mannen säger - sk bara checka med peters prjekt, vad han gjort...ni får väl komma över nångång och sitta på
"peters baby", haha! nä nu skall jag en sväng till plantagen och handla dynga och jord, har ju idag blivit med limefärgad syrén, den bara stod där och liksom ropa, kom och köp! ha det gott vännen! kram lotten pst ni är verkligen nattugglor ni!

lottens vita och gröna sa...

men hörru i allt pladdrande så glömde jag säga, fasen vad snyggt du har, skivbordet och lampan, suck!!!
vilket skåp och prylarna i!!!! och sängen, är det ett överkast på, köpt var då?

kram igen!

Lilla Blanka sa...

Oj vad många fina saker ni har...skrivbordet är alldeles underbart och den vita kannan och skålen också..!
Kram
Mia

Marie sa...

Mamma mia, jag blir helt matt bara av att läsa om allt ni har gjort, hihi. Förstår om du har somnat gott i soffan! Men visst är det skönt när man är klar med ett sånt projekt, man känner sig såååå nöjd! Skrivbordet, skåpet, lampan o.s.v hade gärna fått flytta hem till mig, hjälp vad många fina saker ni har!!!!!
Ska bli kul att få se hur golvet blev! Vi har ju planer på att måla våra också!

Ha en härlig helg Ann!
Kramar Marie

hemtrevnad marie sa...

Så roligt med nymålat golv!!
Ska bli kul att se sedan!!
Vilken flyttrunda ni har haft!!
jag blev alldeles yr...
hängde inte riktigt med...men förmodar att du visar snart!
Sktivbordet är iallafall superfint!!
Ha en trevlig helg!
Kraam

Anna sa...

Den där lampan var ju VERKLIGEN ett fynd - den är ju jättefin! Att fynda är det bästa som finns!!! :)

Doften av vanilj sa...

Oj kära nån här händer det grejor! Låter som om ni byter plats på det mesta i ert hus. Spännande! Jag förstår om ni är helt slut efter allt bärande, kånkande och målande. Ska bli spännande att se resultatet! Lycka till!/Kram

Anna sa...

Hej igen! Jag hade jättegärna velat jobba i en blomsteraffär. ÄÄÄÄLSKAR att fixa blomsterarrangemang. Gjorde ett idag som jag blev ganska nöjd över som ska stå på frukostbordet imorgon (jag fyller nämligen år så vi ska ha födelsedagsfrukost klockan 7. 7!!!!). Så kolla in min blogg imorgon!

Anonym sa...

spännande... hoppas på en bild... vilket fint hus ni har!

Hem och Lycka sa...

Ojoj vilket projekt! Haha, förstår att Peter blev trött bara av tanken, blir lite matt själv ;-) Men övertygad om att det blir kanonfint och golvet likaså! KRAM

Willewira sa...

Oj, vilket jobb!! Men vad fint det blir när man är färdig!

Det får man åtminstone hoppas när man håller på. Tänk om det blir helt fel... Pust!.. för att bära tillbaka alla möbler - men det har hänt det med.
Vad gör man inte för att det ska bli som man vill.

jag tycker det ser jättebra ut. Vilket underbart fint vitt skåp!! (Säger den som är såååå svag för skåp - skulle kunna ha hur många som helst.)

Måste erkänna att jag skrattade när jag läst Peters ångestinlägg om flytten. Kände så väl igen tonerna från här hemma...

ha det gott och grattis till "nya" hemmet"
Kram Willewira