tisdag 1 juli 2008

Pestgarderoben färdig & underbar träff med bloggvänner!

Ni får ursäkta mig....det var ett tag sedan jag gjorde inlägg, men jag har inte riktigt haft orken på kvällarna när det har funnits tid till bloggen. Men nu kommer det i allafall....

Vill tacka Anna, My Lovely Things, Marie, Vita Ranunkler och Mia, Lilla Blanka för en helmysig loppisdag tillsammans!! Det är helt otroligt vad bloggen har öppnat upp för fin vänskap, jag är så glad och rörd över det! Jag visar dock inga fynd från vår träff, utan idag vill jag visa den färdiga pestgarderoben som numera har fått namnet Linneförråd & Syrum.

Om ni går till inlägget nedan så ser ni hur denna hörna såg ut innan. Hihi, lite skillnad va?!
Jag kan berätta att det var lite knivigt att få upp skynket. Först stod jag ensam och försökte...blev så frustrerad...fick inte upp det!! Fick då vänta ett antal dagar till Peter var hemma igen efter sin senaste resa och när det då fanns tid till att få upp det så släppte skruven i väggen och det fanns ingenting att fästa skruven i....hummm, då kom vi på att vi gör en knoppbräda där vi sätter fast brädan i reglarna i väggen och sedan fäster skruven i knoppbrädan (skruven hör ihop med en vajer, smart sak från IKEA). Så gulliga Peter gick iväg och tillverkade en egen knoppbräda, tycker faktiskt att den blev riktigt bra! Vill tillägga att denna vajergardin också är en Kajsa Varg pryl, grävde lite bland sybehören och där låg den bara och väntade.

I denna korg har jag samlat en del spets, några trådrullar och en söt gammal bok....

Här hamnade två lakan jag fick tag i på loppisen. Älskar torkade rosor som är så där underbart blekrosa, här har jag tagit lite brunt vaxat papper om, tycker rosorna liksom förhöjs ännu mer.

Här är en strut jag har gjort tillsammans med små söta ballerinaskor funna på en loppis - allt hängande på vår egenhändigt gjorda knoppbräda (det tog Peter 45 minuter att fixa till brädan och få upp den på väggen - han är riktigt stolt! Hihihi... Jag målade brädan när den redan satt på väggen ;)

Ja, då går vi vidare i linneförrådet. Här bakom gömmer jag mitt linne, mina tyger, överkast och några resväskor. Jag har sytt skynket av 3 gamla lakan. Tyget går att dra åt sidan när man behöver någonting. Resväskan har jag hittat på en loppis för 20:-. I den förvaras lite blandat. Golvet målade jag med Jotuns vattenbaserade golvoljefärg, 3 stjerner (efter tips från Anna, MyLovelyThings - tack Anna!). Jag strök faktiskt golvet bara 1 gång...tyckte det räckte i detta Kajsa Varg-tager-vad-du-haver-rum.

I kistan som ni ser förvarar jag kuddar. Denna bamsestora kista stod i huset när vi flyttade in. Vet inte om den har funnits i huset så länge som årtalet säger men jag gillade den inte så mycket när den var brun. Därför åkte penseln fram och gjorde den vit. Bokstäverna var såpass upphöjda så när jag hade strukit kistan 3 gånger, tog jag fram penseln och lite svart färg och fyllde i texten.

Här är min lilla syhörna. Tog en gammal handduk och sydde ett fodral till symaskinen. Lampan är köpt på en loppis på Gotland förra året. Bordet som jag använder är också ett loppisfynd. Vi fäste det i väggen med 2 st vinkelbeslag.

Denna tygpåsehängare eller vad man ska kalla den gjorde min mamma till mig för ett antal år sedan. Den användes i flera år i hallen då vi hade vantar och mössor i den men när hallen gjordes om, fick påsen inte längre plats. Tänkte då att när jag väl får ett litet syrum, så skulle påsen passa där. Nu ligger det olika spetsar i den istället för snövåta vantar.

När jag rensade som mest hittade jag en massa penslar som jag använde förr, de kan vara till nytta igen, så de fick komma fram i dagsljuset.

Asken med knapparna är även det ett loppisfynd, här samlar jag knappar som jag tycker är vackra.

Här ser ni det lilla månformade bordet från sidan. Stolen är en av de två stolar jag fyndade för 25:- på en loppis i våras. Då var den röd, nu är den vit. Det som är kvar att göras här inne är som ni kanske ser, att sätta foder på det lilla fönstret. Peters syssla....det gör han säkert vilken dag som helst ;)

Den vita behållaren för presentpapper (fd smörkärnare) köpte jag förra året på Gotland, har stått röd ända tills för två dagar sedan då jag kom på att jag praktiskt kan förvara presentpapper i den. Plåtburken är köpt på en utförsäljning för några år sedan.

Här på stolen har jag hängt en gammal nattmössa som även den är hittad på loppis. Det är en riktig Rödluvan och Vargen nattmössa. Ja, då var detta Kajsa Varg-rum klart! Det enda som köpts var faktiskt golvfärgen - annars har jag bara använt prylar, som redan fanns i huset.

Nu skall vi ta tag i matsalen -golvet skall målas nu i veckan.

Måste bara få snyfta lite....idag har det varit fuktiga ögon mest hela tiden. Jo, Elliot har idag slutat hos sin underbara dagmamma, hon hade en liten söt avslutning med kaffe, saft & tårta. Jag, blödig som jag är, satt och fick hålla mig för gråt mest hela tiden. Tack kära C för dessa år, du vet att vi tycker du är helt underbar!

Sedan var det ju avlämning av de första kattungarna idag. Ojoj, jag och Peter fick verkligen skärpa oss för att inte stå där och gråta när de gick iväg med katterna. Det var vår lilla vita sötnos och vår tuffa fluffboll, de får bo ihop som syskon, visst är det underbart. Lycka till små vänner! Peter har förresten precis lagt ut ett par videosnuttar på de diande kattungarna HÄR.

Med ögonen fuktiga av tårar och inte minst nästan generat glad, tackar jag för alla underbara kommentarer jag får av er alla......ni är så härliga allihop.

Varmaste kramen från Ann

31 kommentarer:

Annika sa...

Hejsan... jag vet inte riktigt vad jag ska säga.. det blev ju såååå fint... Precis så skulle jag villa ha om ja hade ett syrum... Nu sitter jag vid köksbordet eller vid ett skrivbord... Inte kul... Ska kolla en gång till nu o visa sambon... Kanon du är sååå duktig... Kram Annika

Anonym sa...

Men gud så fint du fått det i den lilla garderoben, verkar ju rymma hur mkt som helst!! Sådär sött skulle jag med vilja ha det, jättemysigt juh :)

Va duktig du är!

Hoppas du får många avslappnande och härliga stunder där vid symaskinen!

kram!

Lilla huset på prärien sa...

Aj, så vackert! Jag får nästan ont i magen av att se allt du gjort... så händig och kreativ. Och så tycker folk att jag hinner och orkar med mycket! Då har de inte träffat dig :)

Kram Jenny

Annika sa...

Hej. Så fint du har det i ditt nya syrum! Jag har flera pestrum, ett röjer vi ur just nu. Det ska bli en gammeldags sängkammare... Hälsningar Annika.

Vit Spets sa...

Ojojoj så vackert rum - kreativiteten blossar väl upp ordentligt nu! gillar verkligen att du använder det du har...jag tycker ni verkar ha så bra priser på loppisar där nere - här tycker jag att prislapparna är dyrare...balettskor/tåspetsskor letar jag febrilt efter...
Måste nu tillbaxs å kika mer!
Kramis
//Siv

Millas hem sa...

Hej!
Tack så mycket för kommentaren på min sida!
Himla fint blev det i "pestrummet", sitter här och bara gapar...snacka om före och efterbilder.
Jag är iofs inte speciellt förvånad över resultatet, för det syns vid en snabb blick på din sida att du kan "det där"!
Ha det så mysigt i ditt fina syrum...och som du dessutom inte behövt lägga en förmögenhet på!
Kram Camilla

hemtrevnad marie sa...

Så gôrfint det blev!!!!
Ljuvligt och alldeles underbart!!
Jag gillar ditt Kjsa Varg tänkande...jag är också sån...fast jag kan absolut inte sy!!
Men tycker man kan ta vad man har och göra det bästa av det...miljövänligt och billigt:)
Sen är det ju mer sport också att få till det så fint med saker man har hemma iställlet för att gå till en butik och köpa ett helt koncept!
Ha det så gôtt!
kram

...med tiden som hjälp-Linda sa...

Torka tårarna!!!För rummet blev dunder och kalas!!!! Ljust och fräscht! Allting har fått sin plats! Måste erkänna att jag är liiite avis ;)
//Linda

Anonym sa...

Detta kan du, Ann ;)

A

Anonym sa...

Kjæreste Ann!

Atter en gang har du gjort en fantastisk jobb for å skape et vidunderlig hjem for din lille familie! Du har blikk for alle de små detaljene som utgjør den store forskjellen; du kan se mulighetene bak det et rom eller en gjenstand fremstår som i nuet, for deretter å skape akkurat det du hadde tenkt deg. Det hele blir jo heller ikke verre av at du har din hendige Peter...

I nesegrus beundring,

H:)

Marie sa...

Hej Ann!
Du har nog magiska fingrar! Du har förvandlat pestgarderoben till ett rum som är så vackert att det får mina ögon att tåras. Sååå många fina detaljer och tillsammans blir det bara såååå fint! Vilken tur att det ordnade sig med skynket, vet ju vilka problem du hade med det, hihi. Nu måste jag kika på bilderna en gång till, tror nästan jag kommer att drömma om din garderob i natt!

Ha det allra bäst min goa vän!
Kramar Marie

Ps. Hälsa Peter att han är toppen på att tillverka knoppbrädor!!!

Mjuka sa...

Åh så vackert du har gjort det!! Vilket dröm rum det har blivit, Älskar förhängena som du gjort av gamla lakan, så vackert!!
Ha det bäst
kramar Malin

Annas skattkammare sa...

Men vilket härligt inlägg jag fick läsa nu! Bara sitter och gapar, vad underbart fint ni gjort! Jättefint med draperierna, bordet med symaskinen, knoppbrädan och alla vackra detaljer! Att du hade så många fina skatter i ditt hem.. =) Ha det gott i solen! Kram /Anna

Lina sa...

Åh så mycket fint! Så duktig du är! Åh så trevligt med bloggträff! Ja Tänk vad bloggen ändå gör!

Jennyshemochharmoni sa...

WOW vad fint du har gjort! Jag älskar ditt "skynke" som du gjort! Det blev otroligt vackert! För att inte tala om månbordet. Sagolikt *stirrar avundsjukt på skärmen ;)Kul att få se vad du har för dig, det händer massor som vanligt hos er! :) Fönstren har vi kittat på utsidan, så att det ser ut som resten av fönstret. På insidan har T satt en plattlist som täcker kitt och utelisten. Helt klart lite jobb med kittet men det är värt det! Självklart kan ni får mer ingående förklaring (dimensioner på virke och sånt) om ni vill. Hojta bara till så mailar vi :) Nu ska jag njuta av dina biler igen! Ha det bra och hälsa maken! KRAMAR

Gårdsromantik sa...

Det var verkligen en total makeover!

Så härligt att ha ett så fint syrum att pyssla i - verkligen inspirerande.

Kistan blev jättefin.

Den där knoppbrädan gjorde han bra - jättefin!

Kram Maud

Katta sa...

Å vilket gulligt syrum du har! Fint överdrag till symaskinen med.Kul med nya vänner genom bloggen.Kram Katta

Hem T Gårn sa...

viket fint sy rum o så smart på samma gång, du hittar de mest fantastiska grejer på loppis,men det gäller ju att få till det också o du har de magiska fingrarna o får till pricken övr i,et,tack för din söta kommentar men det känns så märkligt när jag ser alla fantastiska blogghem ,tycker inte alls ja lever upp till detta. kram maria

LantlivsAnette sa...

Nämen ojjj..ojj vilken skillnad !!
Sååå vackert rummet har blivit nu..vad du är flitig alltså..
Jag måste gå tillbaka och kika på alla dina fina bilder en gång till...
Alla dina detaljer och saker, vad du är duktig !
Golvet blev helt perfekt...
Kram Anette

Tidsmästarinnan sa...

åååhh. Jag vet inte vad jag ska säga, jag är mållös. Detta rum är ju helt underbart alltså. Kan jag få flytta in? :-)

Så himla duktig och kreativ du är! Och vilken Peter du har!!

Kram på er båda två och tack för allt fint du visar!

Susanne sa...

Hittade hit genom lite andra bloggar och jag måste säga att jag tycker du har skapat så vackra rum. Fulla med så otroligt fina saker. Har själv tyvärr inte riktigt fått till det här hemma än men vilken inspirationskälla din blogg är man blir liksom varm i hjärtat och känner att det är ett varmt hem.
Hit kommer jag tillbaks igen.
Må så gott!

♥ Pia... sa...

Men herreguuuud sicket rum...mållös..blir jag..så fint alltså:)..allt var bara såå gulligt..härligt att ha ett sånt kajsa vargrum...du nu frågar jag .. igen vilka vita färger du använder?..Ha de gott...PIA

♥ Pia... sa...

Hej igen:) tusen tack för svaret...undrar bara...**tyst**.. över en sak till...är det en obruten vit färg du använder dej av till allt..? väggar fönster..golv och möbler ..det ser så ut...men du kanske bryter i olika nyanser...?..skulle gärna vilja görea ett rum i vtt enbart..men vågar inte riktigt ifall det blir för vitt:)..har inte några snedtak eller så utan ett enplans hus som ja vill förvandla lite :)till ett gammaldags hus..hur nu det ska gå till:)....får göra lite små makeovers här och där.....kram ..PIA

Inspiration i vitt sa...

Ååå ditt lilla rum blev alldeles alldeles underbart.
Ja där ser man vad man kan göra när man redan har sakerna det gäller bara att få ihop det,hämta lite här och där,det har du verkligen lyckats med.
Jag har alltid sagt att jag har mer fantasi än pengar och det kanske är så med dig oxå?
Måste nog titta igen på alla dina mysiga saker.Kram på dig/Ingela B.

Malin sa...

Hej!
Jätte jättefin syhörna! En sån vill jag också ha. Ska nog vara lite fräck och "stjäla" lite av dina idéerna för dom var så bra! Speciellt symaskinsöverdraget och förvaringen ovanför. Jättefint verkligen!
Ha en skön kväll!
Kram Malin

Lilla Blanka sa...

Hej Ann!

Åh vad fint det blev..! Har varit halvt ihjälstressade denna veckan och inte hunnit med att kolla in till er..tar mig en stund nu ialla fall ;)
Det blev ju ett riktigt drömrum..kan tänka mig att du inte vill gå därifrån nu..jättehärligt!

Alla fina detaljer är helt sagolika..!

Peters bräda är superfin och passar perfekt!

Kram vännen, ha en fin helg!
Mia

♥ Pia... sa...

Åh tusen tack ..igen..för svaren dina..nu får jag ta en rejäl funderare på hur jag ska göra...flugger har vi som sagt inte här..men väl en hel del annat:)..nu ska jag ta en liiiten bloggrunda bar..må så gött..PIA

Liza i pepparkakshuset sa...

Hej! Har varit borta ett tag men ser fram emot att se vad du haft för dig...

Syrummet blev kanon!!!

Trevlig helg
Kram Liza

Drömmar på V sa...

oj oj!! Kajsa Warg skulle vara stolt! Syrummet blev ju JÄTTEBRA.

Svårt att skiljas från kära vänner, både två- och fyrfota.

Ha en bra helg
Kram/Maria

Krusidull sa...

Så fint det blev och så många smarta ideer du har, som smörkärnan och hättan till symaskinen.
Gillade oxå din mammas förvaringstavla.. kommer härma dig med alla tre.
Kram
Krusidull

Anonym sa...

Wow så mycket snggt och läckert på en gång, vad duktig du är !!
kram Huset på backen